Varför är du feminist?

 
Det har blivit en satans hets med att jag är feminist, eller det blev mer att "VA är DU feminist? :o". 
Och för mig är det bara en ren självklarhet att vara feminist som kvinna, för vilken kvinna/tjej vill bli nedtryckt, förtryckt, eller vara lite lägre ställt än mannen? Kan gissa på att ingen vill det. Jag kan ingenting om statestik och om hur mycket kvinnan tjänar i lön mindra än mannen, osv. Men det jag vet är att som tjej kan man varje dag stöta på ett litet kvinnohat eller få någon komentar om hur vi ska vara och inte göra, eller hur vi främställs inom media. 

Vi får inte se ut hur vi vill för då kan vi vara för tjocka eller för smala, vi får inte ha på oss vad vi vill för då kan vi bli våldtagna eller få någon smutsig komentar om man går förbi någon utan hjärna, vi får inte supa oss fulla för då kan vi bli våldtagna, vi lär oss från barnsben att killar är stökiga och tjejer är bra i skolan och gör bara bra ifrån sig om den som inte passar in där ses som "en stökig flicka" eller kan kallas för en "pojkflicka" då barnet kanske hellre leker med killarna i skogen än att leka med dockor, många väljer att inte anmäla en våldtäkt för man vet att det kanske inte leder någon stans och att straffen för våldtäkt är pinsamt. 
 
Vardagssexism finns överallt, det är något man kanske inte tänker på man om man kollar riktigt noga så ser man det överallt. Och all vikt och träningshets finns också överallt, och jag blir bara mer och mer äcklad hur man kan sitta och acceptera hur signalerna går ut till alla barn då man ser vart man än går att: Gå ner 14 kg på 4 veckor! Spring dig i form på 5 dagar! Ät ett salladsblad och drick kaffe så slipper du äta på hela dagen! Smalaste kändisarna!. Lixom usch, nej, jag vill inte att mina framtida barn ska växa upp i ett samhälle där man hetsar kvinnor till att formas in till ledet av vikthets, sexism, kvinnohat, våldtäker och annat skit som bara gör mig så jävla deprimerad. 

 
Några exempel; 

Från Aftonbladeet idag, kanske inte det bästa exemplet men i alla fall;
Viktklubb, gå ner i vikt. Madonna, och hennes hy. Rihanna, och att hon gillar att vara naken. Tjejer får inte lägga upp bilder på sig själva med lite kläder för att det kan vara för stötande osv. 
 
 
American Apparel; 
Behöver jag ens säga något? Jag skäms.
  
 
 
 
Skvallertidningar; 
  
 
 
 
Det ör sånt här jag blir trött på. Och allas hat mot kvinnor, både tjejer och killars hat. Inte bara män.
Jag är feminist och nej, jag hatar inte män, jag har inte hår under armarna eller sparar ut hår på benen. 
Tro det eller ej, men feminismen handlar inte om kroppsbehåring. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0