Antiziganism.

 
Antiziganism är rasism eller fördommar mot romer. Och idag, år 2014, känner jag att antiziganismen är extremt stor. Det märker man bara man går på stockholm gator eller sitter på en krog, man märker det genom hur sina vänner pratar om romer på ett sett som ibland kan vara extremt vidrigt. Jag tror att varför vänner, stockholms befolkning, ogillar romer är för att dom sitter och hetstigger på gatorna elelr går fram till en och kan ibland vara otrevlig. Jag har själv stört mig enormt mycket på dom som kommer fram till en när man sitter och dricker öl och blir väldigt otrevliga när man itne ger dom pengar eller cigaretter. Man man behöver inte börja hata romer på grund av att en liten del av dom hetstigger. Det har stått mycket om att romer tigger för att sen mötas upp någonstans och ge pengarna till någon slags boss eller högre uppsatt man inom gangtstervärlden (typ) osv, men som Soraya Post, som själv är rom, sa att för att dom kanske samlas ihop i slutet av dagen för att samåka hem till stället där dom för tillfället bor, det ligger i deras kultur att vara tillsamans och dela på det lilla man har. 
 
För jag tror inte någon människa, vart man än kommer ifrån, tigger för att det är roligt. Dom tigger för att dom måste ge mat till sina barn och till dom själva. Dom tigger för att överleva. Och hur hemskt är inte det att ogilla eller hata människorna för att dom försöker överleva dagen? Hatet som bara växer tycker jag beror på en okunnighet, om du som person skulle veta hur romer, resande folk, har haft det under flera hundra år skulle kanske dina mesiga åsikter förändras. 
 
Det känns som att romer är lika hatade som judarna var under hitlers glänsdagar, och hur hemskt är inte det?
Öppna ögonen och se. Snälla. För du vill väl inte leva i ett sverige där romer inte anses som lika värda människor som alla andra människor i sverige är? Usch.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0