Betyg / Folkparitet.

 
Jag är inte lika politisk insatt längre, och kan inte så jättemycket om politik om jag ska vara helt ärlig. Men en sak som jag verkligen bryr mig om är skolan eftersom min skoltid var ett helvete under en period men lärare som inte visste hur dom skulle hjälpa mig, hur lärare ignorerat mina problem och ljugit för mina föräldrar och hur jag gått på lektioner utan lärare som undervisat osv. Och det som upprör mig nu är att om Folkpartiet får bestämma så kommer dom införa betyg i årskurs 4. 

Att inskaffa betyg till årskurs fyra är för mig helt iditoiskt och blir jävligt arg. Att ett barn i en sån tidig ålder redan då ska börja hetsa om betyg tycker jag känns så fel. För vissa människor är så, vissa hetsar om betyg och vill ha det bästa medans andra helt ger upp för att det är för jobbigt. Med betyg kommer det en stor press och man kan som barn må väldigt dåligt av betygpressen. Redan som liten får man lära sig att "Du måste få bra betyg" eller att "Betygen gör så att du får ett bra jobb", allt handlar om betygen. Men man är väl i skolan för att lära sig saker? Man är väl i skolan för att lära sig hur man först läser och räknar till att sen lära sig att skriva och göra annat shit? Man är väl inte i skolan för att STRÄVA EFTER DET BÄSTA BETYGET, skolan är ingen tävling. Och om man har problem i skolan blev betyg ännu jobbigare, det blir som en stor fet ångestbubbla och till slut kanske man bara skiter i det.  
 
Jan Björklund har sagt att "Eleverna tar skolan på större allvar om det finns betyg" och när jag läser det känner jag att jag känner ett stort hat mot den människan. Alla barn vet att skolan är viktig, man lär sig att skolan är viktig och man lär sig att om man inte går i skolan kommer allt gå åt helvete. Jag blir så otorligt jävla förbannad. Betyg ska man ha i årskurs 9 och INTE tidigare, det är så hemskt att alliansen vill ha betyg till årkurs 4. Om man vill veta hur det går för sitt barn i skolan ska man istället ha samtal, utvecklingsamtal och omdömmen istället för betyg, för på så vis får man en djupare insikt på hur det går för sitt barn än vad man får med betyg, som är en siffra på ett papper. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0