2008-12-03 skrev jag detta.

Om du orkar läsa det här får du en present.

Tycker det är ganska hemskt med hur vissa barn och ungdomar behandlas i skolan. Om ett barn ska redovisa för sin klass och har kämpat med sin redovisning, och läraren vet att personen har svårigheter med olika saker,  ska läraren inte säga framför hela klassen att personen måste göra om sin redovisning för att det var för lite text. När man har stått där uppe och gjort sitt bästa och sen höra "Nej du måste redovisa om det här" känner man sig kränkt och utpekad. En sån 'liten' sak kan göra en väldigt osäker på sig själv.

Det är också ganska hemskt när att barn tex har läs och skrivsvårigheter inte kan få riktig hjälp av sin lärare för att hon/han inte förstår hur (vi kallar läraren en hon nu) hon ska hjälpa barnet, (som vi nu kallar oskar) så oskar får sitta som alla andra i klassrummet. Men inte jobba alls. Han sitter antingen och bara kollar i matteboken och undrar vad det är för fel på honom som inte förstår någonting medans han kompisar räknar på somfan.
Och nu till dyslexi. I en lärarutbildning är det bara 5p av 250 som går till att lära sig om svårigheter(typ dyslexi och dyskalkyli) och seriöst hur sjukt är inte det? Det är ju jävligt många barn som har dyslexi men får nästan aldrig någon bra hjälp. Tycker att mist 100p ska gå till att lära sig om svårigheter som kommer komma under deras lärargång. En lärare ska kunna se om barnet har några svårigheter, dom ska märka det. Jag tror inget barn vill sitta i skolan och känna sig som en stor blåst jävla idiot. Man försöker verkligen jobba i matteboken, man försöker vekligen verkligen räkna ut det dära jävla talet som aldrig går att lösa, och det gör det inte bättre med att alla i oskar klass är färdiga och drar ut från klassrummet och oskar sitter där själv. 'Idiot' tänker han om sig själv, han låtsas vara klar och går ut från klassrummet han med. Utan att ha gjort ett piss.

"Vi vill avskaffa betygen eftersom betyg skapar konkurrens och ett ensidigt individtänkande. Betyg mäter inte kunskap, utan sätts mer eller mindre godtyckligt av läraren och idag pluggar många bara för betygen. Många avhåller sig därför från att kritisera och ifrågasätta läraren och undervisningen." Ung vänster om betyg.

Det är så sant. Betyg mäter inte kunskap, eller på sätt och vis gör det de. Men ändå inte. Om oskar nu går i en friskola som inte är så jääätte bra, så dom ger oskar MVG när han egentligen ska ha G eller G+ för att visa att skolan är bra och få andra elever dit för att det är en så jävla dålig skola så dom måste ljuga om betygen. Nu kanske du tror att jag snackar gojja, men jag har själv gått i en sån skola. Betyg gör stressad pressad och stress kan leda till ångest och panik.
Men om man inte har betyg hur ska man då komma in på gymnasium? Men jag tycker att man ska avskaffa betygen.

Jag gick i en skola i 3 år som var helt vrickad. Man kan nästan säga att den skolan utvecklade mina svårigheter jag har idag, jag har specifika läs- och skrivsvårigheter och dyskalkyli. Dyskalkyli är som dyslexi fast i matte. Haha, låter sjukt men ja. Aja. Jag märkte ingenting och att dom var helt dumma i huvudet för att jag trivdest faktiskt väldigt bra där och tiden på den skolan var faktiskt jävligt bra. Men nu när mamma har berättat om vad dom höll påmed osv blir jag helt: Va?
Chockad. Dom ljög för min mamma om mina betyg på nationella provet. Dom ljög? Helt jävla seriöst. Vilken normal skola ljuger om betyg för en elevs mamma och pappa? Jag blir så arg. Det går inte att förklara hur arg jag är. Jag känner mig ehlt uppriven när jag tänker på det.  Alla lärarna ljög, till och med rektorn. Vad är det för jävla flumskola?
När jag och en kompis skule sluta på den skolan, och börja på en annan till 7:an, sa läraren spydigt "ska ni byta skola? hm. okej." Jag förstod ingenting. Vad var det för fel med det? Men dom vill antagligen inte tappa fler elever så att dom kan säga till andra vilket skitskola skolan var. Skolan har gjort massa skit. Vill anmäla skiten ur skolan. Fyfan säger jag bara.

I 7.an började jag på distra, och jag vill tacka ingela för att hon verkligen försökte hjälpa mig med matten och annat.

Så vill jag bara säga(..skriva) att john lennon och noel gallagher har dyslexi. Kungen med fan. Och man ska verkligen inte skämmas om man har svårigheter i någonting!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0